Powered by Blogger.

Inilah Langkah Yang Betul Elak Ganguan Syaitan Terhadap Bayi Yang Baru Lahir Dengan Cara Islam





Gangguan Syaitan Ketika Bayi Baru Lahir

Bayi Kecil Yang Baru Lahir Sering Menangis Dan ianya Juga Boleh Berpunca Dari Gangguan Syaitan Inilah Langkah Yang Betul Elak Ganguan Syaitan Terhadap Bayi Yang Baru Lahir  Dengan Cara Islam

Terdapat hadis Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda,
“Tiada seorang pun Bayi daripada anak Adam  yang dilahirkan Tidak Diganggu tusukan syaitan sehingga bayi itu menangis dan menjerit dengan itu, kecuali Maryam dan anaknya (Nabi Isa).”
(HR. Bukhari dan Muslim).

Dalam hadis yang lain, Rasulullah SAW bersabda,
“Jeritan bayi ketika lahir adalah kerana ia mendapat tusukan dari syaitan.”
(HR. Muslim).

Dari hadith di atas menjelaskan bahawa semua manusia, sama ada Islam atau tidak ibu bapa mereka, apabila bayi dilahirkan ia akan dikunjungi oleh syaitan dan diganggu pada selepas kelahirannya. Syaitan datang pada masa itu adalah untuk menusuk tusukan jarinya ke dalam kedua-dua mata anak-anak Adam.

Syaitan Mencari Pengikut.
dengan tusukan jari beliau berharap pada masa akan datang, anak-anak Adam menjadi pengikut setia. Matanya tidak boleh “LIHAT” dengan betul antara yang baik dan yang jahat.

Kebaikan akan muncul menjadi bayangan yang lemah supaya tidak mahu ke arah kebaikan tersebut. Jenayah akan kelihatan seperti cahaya terang yang sangat menggoda sehingga dia akan berlari untuk bertemu dengannya.

Oleh itu, Rasululah SAW memberikan panduan kepada umat-Nya untuk mengelakkan gangguan dari syaitan pada masa bayi itu dilahirkan.

1.
Dengan azan pada telinga kanannya dan diiqamatkan pada telinga kirinya.
Ibnu Abbas berkata, Rasulullah SAW bersabda,
“Mengajar frasa ‘La ilaha illallahu’ kepada anak-anakmu sebagai perkataan pertama yang mereka dengar.”
(HR. Al-hakim).

Nabi Muhammad juga berkata,
“Sesiapa yang mendapati bayi yang dilahirkan, kemudian diazankan di telinga kanannya dan diiqamatkan di telinga kirinya, maka dia tidak akan diganggu oleh Ummu Shibyan (syaitan yang selalu mengganggu anak kecil).”
(HR. Ibn Sunny dari Hasan ibn Aki ra).

Menurut Rasululah SAW, syaitan akan ketakutan dan berlari sejauh-jauhnya apabila mendengar azan.

2.
Perkara kedua yang boleh dilakukan ke atas bayi yang baru lahir dibacakan surat Al-Ikhlas dalam kedua-dua telinga.
Muhyiddin Imam Abi Yahya Zakaria di dalam bukunya Al Adzkar Al Nawawiyyah menjelaskan bahawa Rasulullah SAW membaca surat Al khlas telinga kanak-kanak yang baru dilahirkan itu.

3.
Dengan mendoakan bayi yang baru lahir.
Untuk meghindari gangguan dari syaitan berbisik pada telinga bayi untuk membaca Surah Ali Imran ayat 36 dengan niat untuk memohon perlindungan Allah SWT untuk anak yang baru lahir untuk mengelakkan godaan syaitan yang terkutuk.

فلما وضعتها قالت رب إني وضعتها أنثى والله أعلم بما وضعت وليس الذكر كالأنثى وإني سميتها مريم وإني أعيذها بك وذريتها من الشيطان الرجيم

Ini bermakna:
Dan ketika isteri ‘Imran melahirkan anaknya, dia juga berkata: “Ya Tuhanku, benar-benar bermakna saya telah melahirkan seorang anak perempuan; dan Allah mengetahui apa yang dia melahirkan itu anak peream tidak seperti anak lelaki Sesungguhnya aku telah menamakannya. dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya dan anak-anak keturunannya  engkau (peliharalah) Dari daripada syaitan yang di rejam “doa gangguan syaitan Doa keselamatan dan perlindungan untuk kanak-kanak.

“Ya Allah, kumohon perlindungan kepada-Mu untuk anak ini dengan kalimat Allah yang sempurna dari kejahatan dan kesusahan, dan dari pandangan mata yang menyakitkan.”
(HR. Bukhari).

~Bayi Yang Baru Lahir Memang Sering diganggu lindungilah Bayi Anda Dengan Doa Insyallah =)

Sumber : kisahislamiah

cc--http://tokeinfo.com
Tag : kisah
http://projekmssp.blogspot.my/2016/01/tahniah-dan-terima-kasih-kerana-anda.html

0 Komentar untuk "Inilah Langkah Yang Betul Elak Ganguan Syaitan Terhadap Bayi Yang Baru Lahir Dengan Cara Islam"

Back To Top